Elektromos gépjárművek ellátása
Elektromos árammal tölthető gépjárműved töltőberendezésednek külön VBF jegyzőkönyvvel kell rendelkeznie. A jegyzőkönyv az alábbi esetekben szükséges:
- Új telepítés (első villamos felülvizsgálat)
- Karbantartás/javítás utáni felülvizsgálat (pl ha sérült a töltőberendezés valamely része és javíttatni kellett)
- Időszakos felülvizsgálat (háztartások, kommunális épületek esetében 6 évenként, munkahelyek esetében 3 évenként)
Töltési módokat 4 kategóriába soroljuk (alábbi képen illusztrálom). Ezektől a kategóriáktól függ a mérés/felülvizsgálat módszere.
1. töltési mód: a passzív kábellel való töltés. Ebben az esetben az egyik végpont egy AC csatlakozás (dugalj) a másik az autó. A két csatlakozó végpont között csak az összekötő kábel van, nincs egyéb beépített készülék. A hálózati feszültség, töltőáramá átalakítása a gépjárműben történik így maga a töltő egység nem képezi a felülvizsgálat részét.
Felülvizsgálati tételek:
- kábel sérülésmentessége, szigetelési ellenállása (mérés)
- mögöttes hálózatot ellenőrzöm: ÁVK, védővezető folytonosság, hurokimpedancia
2. töltési mód: az aktív kábellel való töltés. Az 1. töltési módtól annyiban tér el, hogy a két végpont között be van építve egy védő, vezérlő egység. A hálózati feszültség, töltőáramá átalakítása a gépjárműben történik így maga a töltő egység nem képezi a felülvizsgálat részét.
A felülvizsgálati tételek:
- Kábel sérülésmentessége, szigetelési ellenállása
- Funkciópróba, működési vizsgálat
- Mögöttes hálózaton (amire rácsatlakozol) mérem a feszültséget, hurokimpedanciát és vizsgálom a védővezető folytonosságot, ÁVK-t
3. töltési mód: hétköznapi nevén "gyorstöltő". Ennél a töltési módnál a töltő berendezés állandó telepítésű részét képezi a csatlakozó aljzattal felszerelt tápforrás egység, így az a felülvizsgálat része. Ebben az esetben a csatlakozási pont annyiban tér el az előbbi 2 esetben ismertetett csatlakozástól, hogy mind a védelmi eszközöket (érzékelés, táplálás önműködő lekapcsolása hiba esetén), mind a kommunikációs csatornákat a csatlakozási pont tartalmazza.
A felülvizsgálati tételek:
- Kábel sérülésmentessége, szigetelési ellenállása
- Funkciópróba, működési vizsgálat
- Mögöttes hálózaton (amire rácsatlakozol) mérem a feszültséget, hurokimpedanciát és vizsgálom a védővezető folytonosságot, ÁVK-t
4. töltési mód: hétköznapi nevén "villámtöltő". Ennél a táplálási módnál, -akár csak a 3. töltési módnál - a villamos töltő berendezés állandó telepítésű részét képezi a csatlakozó kábellel felszerelt tápforrás egység és így a felülvizsgálat része. Lényeges különbség, hogy a 3. módnál a csatlakozási ponton a mögöttes hálózat feszültsége mérhető (vagyis az 50Hz-es AC feszültség) míg ennél a módnál a csatlakozási ponton egyenfeszültség és töltőáram jelenik meg. Valójában ez az egyetlen olyan berendezés, ami ténylegesen töltőként nevezhető mert itt a mögöttes hálózatra történő csatlakozás után az egység tartalmazza az AC/DC átalakítást, a védelmi egységeket és a vezérlő/ellenőrző funkciókat is. Ebben az esetben a VBF megint csak a mögöttes hálózat ellenőrzésére- korlátozódik. Maga a töltő egység ellenőrzését a gyártó írja elő, ami szigorúbb is lehet mint az általános VBF előírások.
A felülvizsgálati tételek:
- Kábel sérülésmentessége, szigetelési ellenállása
- Funkciópróba, működési vizsgálat
- Mögöttes hálózaton (amire rácsatlakozol) mérem a feszültséget, hurokimpedanciát és vizsgálom a védővezető folytonosságot, ÁVK-t
A felülvizsgálathoz szükséges dokumentációk:
- villamos berendezés / berendezésrész tervdokumentációja
- szerelői nyilatkozat a kivitelezett villamos berendezés / berendezésrésszel kapcsolatban
- a kivitelezői helyszíni végellenőrzések dokumentációja
- Kábelszerelői nyilatkozat és a hozzá kapcsolódó jegyzőkönyvek (MSZ 13207:2000 szerint)
- Előre gyártott berendezések eu. megfelelőségi nyilatkozata és CE jelölés feltüntetése
- kezelési-, karbantartási-, üzemeltetési-, szervízutasítások
- Ha a meglévő mögöttes hálózaton új leágazás kerül kialakításra, akkor a mögöttes hálózat érintésvédelmi minősítő irat (VBF, ÉV jegyzőkönyv)
Tévhit hogy a műszaki vizsgához VBF szükséges! Az időszakos felülvizsgálaton kívül akkor kell VBF, ha a töltőberendezés vagy a töltőkábel sérül, meghibásodik.